Ahir Mariano
Rajoy va incloure l’educació al seu discurs d’investidura. A priori això és bo
ja que el nostre sistema no dóna els resultats que ens agradaria que donés. Ara
bé, en aquests temps que corre hagués estat el més comú escoltar-lo parlar d’educació
per anunciar retallades; però no va ser només així.
Alumnes de la Universitat Autònoma de Barcelona. |
Rajoy va proposar
una reforma molt concreta en l’educació secundària, va proposar “aplicar un
batxillerat de 3 anys”. La proposta s’emmarca en una intenció genèrica d’elevar
el nivell cultural mitjà del país. Jo, que vaig acabar batxillerat fa tot just
un any i mig, em crec legitimat per apuntar una sèrie de consideracions sobre
aquesta reforma.
Allargar els
estudis de batxillerat 1 anys més, amb el mateix esquema que el batxillerat
actual (és a dir, amb la meitat d’assignatures específiques i l’altra meitat de
comunes –català, castellà, anglès, història i filosofia- ) és un error. No som
pocs els estudiants que acabem el batxillerat amb unes ganes enormes de poder
passar definitivament als estudis universitaris, que només són de la nostra
especialitat i són els que ens motiven més. Si es tracta d’allargar l’agonia de
l’estudiant a l’institut, m’hi posiciono fermament en contra.
D’altra banda, si
l’excusa és elevar el nivell mitjà de coneixement a tot l’estat també ho pot
portar a terme a través de reformes estructurals de la formació de professors i
dels continguts que es donen a tota l’educació secundària. A més a més, si
volgués elevar el nivell mitjà de tots els ciutadans, aquest increment d’un any
és lògic fer-ho a l’educació obligatòria i no en la post-obligatòria. Ja sé que això
comportaria molts problemes perquè encara obligaries a estar-se a les aules un
any més a aquells que només molesten, però amb aules reduïdes això perd
importància.
Ara bé, sí que se
m’ocorre una opció d’implantació d’un tercer any de batxillerat que pot ser
molt útil i engrescador pels estudiants. Es tracta d’un any de preuniversitat.
No són pocs els estudiants que arriben a la universitat i troben grans
dificultat per encarar les exigències d’aquest nivell educatiu, així que
preparar un any específicament els estudiants pot ajudar a incrementar el
nivell que s’imparteixi a les facultats i suavitzar el traspàs de l’institut a
la universitat.
En aquest anys
preuniversitari (no vull dir-li 3r de batxillerat perquè això suposa el mateix
esquema d’estudis), s’haurien de dividir els estudiants per branques de
coneixement definides pel grau que vulguin cursar posteriorment i donar una
molt bona base únicament de les matèries bàsiques a la universitat. Fins i tot
podria ser positiu ja estar inscrit a la carrera que es vol fer per poder fer
el curs preuniversitari.
És a dir, tots
els estudiants d’enginyeries podrien fer un any en profunditat i exclusivitat
de matèries com matemàtiques, física o química. Els de lletres podrien fer
idiomes amb profusió i anar ben preparats a la universitat a adquirir
coneixement avançat, no haver d’ensenyar coneixement base.
No sé per quin
camí vol el PP fer la reforma, però espero que la faci des d’un mínim de
consens amb altres forces polítiques ja que tocar l’educació per decret amb una
majoria absoluta no em fa bona espina.
Doncs estic totalment a favor de la proposta que poses, ja que molts estudiants que actualment cursem enginyeries o altres graus més tècnics o científics, tenim certes llagunes de coneixements bàsics. Sobretot en materies de matemàtiques o física/química, que podrien perfectament impartir-se 1 o dues hores més a la setmana en batxillerat.
ReplyDelete