Víctor
Manuel Marí, expert en comunicació educativa, dóna un toc d’atenció al
futur de la comunicació i reivindica “la clau
política del desenvolupament tecnològic”
El professor de
la Universitat de Cadis i expert en comunicació
educativa, Víctor Manuel Marí, ha mostrat les pautes del nou sistema
comunicatiu que obren les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC)
marcat per les “estructures en xarxa i
horitzontals” en un taller a la Facultat
de Ciències de la Comunicació (FCC) de la Universitat Autònoma de
Barcelona. Marí ha donat especial rellevància al fenomen del 15M com una de les primeres expressions
socials de les noves formes de comunicació.
Marí, un optimista envers les possibilitats de canvis arran de la nova comunicació. |
Amb un retard de
més d’un quart d’hora, com acostuma a ser normal en els actes organitzats per
la FCC, el professor de teories de la comunicació de la Universitat de Cadis ha
començat un taller amb molt poc públic basat en les TIC des de la perspectiva
del canvi social. La seva exposició,
en la qual ha explicat en format de monòleg les idees que exposa al seu llibre Comunicar
para transformar, transformar para comunicar, passant des dels aspectes
més teòrics, i que han pogut avorrir una mica els assistents, fins a reflexions
més properes a la realitat encarnades en el moviment del 15M i alguns altres
grups socials.
En relació a l’actualitat
catalana ha criticat la celebració del Mobile
World Congress 2012 ja que, segons Marí, “tal com no seria concebible un
congrés de metges en el qual només parlessin de noves eines com un bisturí robòtic
i no es tractessin noves fórmules per afrontar la medecina; no és desitjable
que només ens fixem en els aparells
i no en la comunicació”. Amb això, Víctor Manuel Marí ha volgut donar
rellevància a què “tots les tecnologies tenen darrere un model de societat que els poderosos volen implantar” i que “s’ha de
reivindicar l’acció política” per
poder modelar la societat que formaran les estructures tecnològiques.
Davant d’un petit
auditori de no més d’una dotzena de persones, Marí ha assenyalat que la clau
per canviar el sistema, com a actors
socials, i poder incidir en la societat amb força és “tenir clar un model diferent de societat i practicar-ho”. No
serveix caure en les pràctiques que permet el sistema a les organitzacions
socials perquè “les acaba incrustant
al mateix sistema com a membres de l’administració”.
Un model de
societat com el que s’ha mostrat amb els indignats del 15M on “la comunicació
està marcada per una idea d’alternativa
política”. Per a Víctor Manuel Marí, col·laborador durant molts anys en
ONGs, el model de comunicació de gabinets i marketing
no és vàlid per aconseguir canvis en la societat i, en canvi,
mantenir la puresa dels ideals és on
acaba radicant un nou model de comunicació d’èxit.
Marí, qui ha dit
obertament que ha assistit a assemblees i manifestacions dels indignats, ha volgut
assenyalar, doncs, que “l’èxit del 15M no
recau en la utilització de la tecnologia sinó en l’ús de nous codis
comunicatius que ha mobilitzat persones que fins llavors no s’havien sentit protagonistes de la política”. Marí ha conclòs
la seva exposició, i ha deixat pas a un torn obert de paraula on els assistents
s’han interessat en el 15M, transmetent optimisme
ja que “la comunicació no és transmetre o persuadir, sinó construir, crear vincles i xarxes; i
això es pot fer amb les TIC”.
Aspectes
relacionats:
- Sobre les possibilitats de comunicar des de l’esquerra amb el sistema tradicional i lliçons a aprendre del cas de Público. ¿Quién cerró Público?, de Pascual Serrano.
- Exemple de mitjà de comunicació creat des de la base i recolzat per quotes de socis. http://www.diagonalperiodico.net/
- Camí de la realitat a la xarxa i, ara, de la xarxa a la realitat. La Red era la plaza, de Víctor F. Sampedro i José Manuél Sánchez.
No comments:
Post a Comment