Tuesday, 6 March 2012

“Comunicar és construir, crear vincles i xarxes; i amb les noves tecnologies es pot fer”


Víctor Manuel Marí, expert en comunicació educativa, dóna un toc d’atenció al futur de la comunicació i reivindica “la clau política del desenvolupament tecnològic”

El professor de la Universitat de Cadis i expert en comunicació educativa, Víctor Manuel Marí, ha mostrat les pautes del nou sistema comunicatiu que obren les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) marcat per les “estructures en xarxa i horitzontals” en un taller a la Facultat de Ciències de la Comunicació (FCC) de la Universitat Autònoma de Barcelona. Marí ha donat especial rellevància al fenomen del 15M com una de les primeres expressions socials de les noves formes de comunicació.

Marí, un optimista envers les possibilitats de canvis arran de la nova comunicació.

Amb un retard de més d’un quart d’hora, com acostuma a ser normal en els actes organitzats per la FCC, el professor de teories de la comunicació de la Universitat de Cadis ha començat un taller amb molt poc públic basat en les TIC des de la perspectiva del canvi social. La seva exposició, en la qual ha explicat en format de monòleg les idees que exposa al seu llibre Comunicar para transformar, transformar para comunicar, passant des dels aspectes més teòrics, i que han pogut avorrir una mica els assistents, fins a reflexions més properes a la realitat encarnades en el moviment del 15M i alguns altres grups socials.

En relació a l’actualitat catalana ha criticat la celebració del Mobile World Congress 2012 ja que, segons Marí, “tal com no seria concebible un congrés de metges en el qual només parlessin de noves eines com un bisturí robòtic i no es tractessin noves fórmules per afrontar la medecina; no és desitjable que només ens fixem en els aparells i no en la comunicació”. Amb això, Víctor Manuel Marí ha volgut donar rellevància a què “tots les tecnologies tenen darrere un model de societat que els poderosos volen implantar” i que “s’ha de reivindicar l’acció política” per poder modelar la societat que formaran les estructures tecnològiques.

Davant d’un petit auditori de no més d’una dotzena de persones, Marí ha assenyalat que la clau per canviar el sistema, com a actors socials, i poder incidir en la societat amb força és “tenir clar un model diferent de societat i practicar-ho”. No serveix caure en les pràctiques que permet el sistema a les organitzacions socials perquè “les acaba incrustant al mateix sistema com a membres de l’administració”.

Un model de societat com el que s’ha mostrat amb els indignats del 15M on “la comunicació està marcada per una idea d’alternativa política”. Per a Víctor Manuel Marí, col·laborador durant molts anys en ONGs, el model de comunicació de gabinets i marketing no és vàlid per aconseguir canvis en la societat i, en canvi, mantenir la puresa dels ideals és on acaba radicant un nou model de comunicació d’èxit.

Marí, qui ha dit obertament que ha assistit a assemblees i manifestacions dels indignats, ha volgut assenyalar, doncs, que “l’èxit del 15M no recau en la utilització de la tecnologia sinó en l’ús de nous codis comunicatius que ha mobilitzat persones que fins llavors no s’havien sentit protagonistes de la política”. Marí ha conclòs la seva exposició, i ha deixat pas a un torn obert de paraula on els assistents s’han interessat en el 15M, transmetent optimisme ja que “la comunicació no és transmetre o persuadir, sinó construir, crear vincles i xarxes; i això es pot fer amb les TIC”.

Aspectes relacionats:
  •          Sobre les possibilitats de comunicar des de l’esquerra amb el sistema tradicional i lliçons a aprendre del cas de Público.  ¿Quién cerró Público?, de Pascual Serrano.
  •          Exemple de mitjà de comunicació creat des de la base i recolzat per quotes de socis. http://www.diagonalperiodico.net/
  •          Camí de la realitat a la xarxa i, ara, de la xarxa a la realitat. La Red era la plaza, de Víctor F. Sampedro i José Manuél Sánchez. 

No comments:

Post a Comment